Red de Fokker F-28 Fellowship PH-MOL

Dit vliegtuig verdient een ereplaats in de transporthistorie van Nederland. Het is het eerste door Fokker gebouwde straalvliegtuig. En het eerste civiele vliegtuig met in de staart ingebouwde remkleppen. De Fellowship is dan ook specifiek ontworpen om te opereren vanaf kleinere, regionale vliegvelden. Sinds 1967 zijn er 243 stuks van gebouwd.

De voorganger van de F-28, de F-27 Friendship, was – met bijna 800 stuks – lange tijd het best verkochte West-Europese turboprop passagiersvliegtuig. Met dit succes als ruggensteun durfde Fokker het aan de F-28 te ontwikkelen. En met Nederlands kunnen de concurrentie aan te gaan met giganten zoals (toen nog) McDonald Douglas en Boeing en de samenwerking zoekende Franse (Aérospatiale) en Duitse (Deutscher Aerospace) vliegtuigbouwers (later gefuseerd tot Airbus).

Fokker gebruikte de PH-MOL langdurig zelf: als testvliegtuig of voor verhuur. Op foto’s draagt het de kleuren van Martinair, Air France, Itavia Aerolinee, Air Anglia, Air UK, Ghana Airways, Nigeria Airways en Air Mali. In die laatste livery staat dit icoon van de Nederlandse vliegtuigindustrie – na zo’n 45 jaar trouwe dienst – al zestien jaar weg te kwijnen op het vliegveld van Bamako in Mali.

Omdat deze luchthaven een opknapbeurt gaat krijgen, dreigt de PH-MOL ten prooi te vallen aan de slopershamer. Dat laten we niet gebeuren!

Nu al staan het Mondriaanfonds en het Ministerie van Defensie achter ons reddingsplan. Het fonds stelt € 90.000 ter beschikking om dit mobiel erfgoed te redden en Defensie heeft toegezegd dat het transport – beveiligd en wel – in een konvooi mee kan naar de haven van Dakar. (Maar er is geen marineschip waar het toestel op mee kan, dus dat moeten we zelf betalen.)

In totaal is ongeveer € 250.000 nodig. We zijn er dus nog (lang) niet. Om het totale bedrag bijeen te krijgen, spreken we meer Nationale fondsen en bedrijven aan én doen we een beroep op iedereen die deze reddingsactie ook zelf wil steunen. (Naast alle vrijwilligers die hier vele, vele onbetaalde uren in gaan steken!).

Veel particuliere gulle gevers gingen u voor. Doneer ook via https://www.gofundme.com/fokker-f28

Dan volgt u straks met nog meer trots de repatriëring en het herstel van de PH-MOL in de originele Fokkerkleuren.

Alvast bedankt!

Om the registratiehistorie van de PH-MOL te zien, klik hier.