Nuna5 

De iconische zonneauto Nuna5 laat zich nu van dichtbij bekijken. U vindt haar onder de vleugels van de DC2. Techniek van de toekomst en techniek uit het verleden, die beide de Nederlandse transportwereld verbinden met Australië.

Nuna5 is ontwikkeld en gebouwd door een team van veertien studenten van de TU Delft. De teamleden zijn afkomstig uit verschillende studierichtingen – elektrotechniek, luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en werktuigbouwkunde – en zijn bijgestaan door (wijlen) Wubbo Ockels en gesponsord door  (toen nog) Nuon, (nu Vattenfall). Doel is deelname aan de World Solar Challenge (WSC) 2009.

Vanaf september 2008 werkt het team fulltime aan het project. De bouw start, na twee series windtunneltesten, in februari 2009. De wagen is op tijd klaar, maar op 5 oktober, twintig dagen voor de start van de WSC, slaat het noodlot toe. Nuna5 crasht tijdens een testrit en moet vanaf het frame opnieuw worden opgebouwd. Desondanks staat de wagen op 25 oktober, goedgekeurd en wel, aan de start. Een kleine week later eindigt Nuna5 op een glorieuze tweede plaats!

Het jaar daarop doet het Delftse Solar Team voor het eerst mee aan ‘s werelds grootste circuitrace voor zonnewagens, de Suzuka Dream Cup. Die vindt op 31 juli en 1 augustus 2010 plaats op het Formule1 circuit van het Japanse Suzuka. Beide dagen racen de teams een heat van vier uur.

Omdat Nuna5 is gebouwd en ontworpen voor een lange-afstandsrace, moet het team de wagen flink aanpassen. Zo wordt bijvoorbeeld de lichte koolstof achterwielophanging vervangen door een zwaarder, maar steviger, aluminium exemplaar. De Delfts blauwe bestickering die de zonnewagen nu draagt, is eveneens speciaal aangebracht voor deze race.

In Suzuka eindigt Nuna5 als derde, na in totaal 105 ronden (609 kilometer)die zijn gereden met een gemiddelde snelheid van 76 kilometer per uur.

De World Solar Challenge is een tweejaarlijkse wedstrijd die altijd plaatsvindt in Australië. Op 25 oktober 2009 start hij in Darwin en eindigt hij in het zuidelijk gelegen Aidelade, zo’n drieduizend kilometer verderop. Overigens maakt de WSC sinds hetzelfde jaar deel uit van de grotere Global Green Challenge, waaraan ook hybrides en auto’s op biobrandstof meedoen. De WSC kent een challenger- en een adventurerklasse. De challengerklasse is de zwaarste.

De Suzuka Dream Cup is de grootste circuitrace voor zonnewagens. In 2009 startten hier 81 teams, voornamelijk uit Japan. Veel van de deelnemende auto’s zijn speciaal gebouwd voor deze race. Dat Nuna5 van het Vattenfall Solar Team hier een derde plaats behaalt, is dan ook een geweldige prestatie!

Nuna5 staat voor techniek van de toekomst en – als we over twintig jaar allemaal in een zonneauto rijden – voor een enorme bijdrage aan de oplossing van het klimaatprobleem.